۱۳۸۸ مهر ۲۶, یکشنبه

زلزله ۲۵مهر تهران

همان طور که می دانید ایران برروی خط زلزله قرار دارد، بنابراین احتمال زیادی برای رخ داد زلزله برای کشورمان وجود دارد. موضوعی که در این روزها بسیار در تهران و سایر شهرها شنیده شده می شود، هر آن زلزله تهران رخ می دهد. زلزله ای که بنا به گفته مسئولین امر در حدود 1.5 میلیون کشته خواهد داد. این امار بسیار وحشتناک است، حتی بیشتر از خود زلزله!!!!

شنبه مورخ 25 مهرماه 1388 در ساعت 14:23:56 بنابر ساعت محلی و 17 اکتبر سال 2009 در ساعت 10:53:56 (UTC ) زلزله ای به بزرگی Mn=4، موقعیت رو مرکز 35.57 شمالی و 51.50 شرقی که بر اساس موقعیت مکانی در حدود 6 کیلومتری ری، 9 کیلومتری باقر شهر، 14 کیلومتری کهریزک و 16 کیلومتری تهران رخ داده است. بیشینه شتاب ثبت شده از این رویداد در ایستگاه غنی آباد حدود 45 سانتی متر بر مجذور ثانیه بوده است. همچنین لازم به توضیح است که عمق این زمین لرزه 12 کیلومتری سطح زمین بوده است. این فاصله جز فواصل کم محسوب می شود. ( فواصل تا 30 کیلومتری سطح زمین، را کم ژرفا گفته می شود. چنین زلزله هایی اثرات مخرب تری نسبت به زلزله های با عمق بیشتر دارند)

این مشروحی از اتفاقات که در این زمین لرزه افتاده است. سئوال اینجا مطرح می شود که ایا، این زمین لرزه می تواند پیش لرزه، زلزله مرگبار تهران باشد؟ این مسئله را نمی توان با اطمینان پاسخ داد، نه می توان گفت و نه می توان گفت اری. ولی از شواهد امر این طور بر می اید که این زلزله خود یک main shock بوده است زیرا در این روزها زلزله با قدرت کمتری هم رخ داده است و این زلزله اصلی است. اگر به لینک بروید می توانید مشاهده کنید که در 7 روز گذشته 51 زلزله در این مکان رخ داده است و تنها و تنها زلزله قابل اعتنا همین زلزله بوده است لینک

درطبق جدول دیگری می توان مشاهده کرد که زلزله با اینکه زلزله از 10:52:40 تا 10:55:15 بوده ولی در 54 در حدود 15 تا 20 ثانیه لرزش داشته و این خبر بسیار خوبی است زیرا در این محدوده زمانی انرژی را تلف کرده است.

با استناد به گزارش مرکز تحقیقات مسکن که گزارش اولیه و فوری برای این موضوع تهیه کرده اند این زمین لرزه ها بیشتر در اطراف گسل پارچین بوده و به احتمال زیاد این گسل می تواند مسبب زمین لرزه 4 ریشتری باشد.

منبع

هیچ نظری موجود نیست: