۱۳۸۸ مهر ۲۵, شنبه

گشایش فستیوال فیلم لندن با حضور ستارگان هالیوود

فستیوال فیلم لندن امسال پنجاه و سه ساله شد و شب گذشته با نمایش فیلم انیمیشن « آقا روباه زبل» ساخته وس اندرسن، سینماگر آمریکایی، و با حضور تعدادی از ستارگان سرشناس سینمای هالیوود و بریتانیا مثل جرج کلونی، مریل استریپ، بیل موری، و مایکل گمبن رسما گشایش یافت.

وس اندرسن این فیلم را بر اساس رمانی از رولد دال نویسنده سرشناس انگلیسی و خالق داستان های کودکان ساخته است. این فیلم داستان روباهی است که با خانواده اش در اطراف یک مزرعه زندگی می کند و به دلیل دزدین مرغ های مزرعه داران منطقه با آنها دائما در ستیز است. فیلم اثری تمثیلی در باره نبرد دیرینه انسان با حیوان و تضاد بین تمدن مدرن و حیات وحش است که به شیوه انیمیشن های کلاسیک و با تکنیک قدیمی استاپ-موشن ساخته شده و از نظر بصری و صوتی اثر فوق العاده ای است.

وس اندرسن تمام ذوق هنری و زیبایی شناسی تصویری اش را در این فیلم به کار گرفته و دقت زیادی در قاب بندی و استفاده از نور و رنگ نشان داده. به علاوه استفاده از صدای بازیگران توانایی چون جرج کلونی، مریل استریپ و بیل موری که به جای شخصیت های اصلی فیلم حرف می زنند، بعدی انسانی به این شخصیت ها بخشیده و باورپذیری آنها را افزایش داده است. در مجموع، آقا روباه زبل، انیمیشنی دیدنی و فوق العاده جذاب برای بچه ها و اثری سرگرم کننده برای بزرگسالان است که آنها را به یاد قصه های شیرین دوران کودکی می اندازد.

ستاره لندن

فستیوال فیلم لندن یکی از قدیمی ترین فستیوال های سینمایی غیر رقابتی دنیاست و مهم ترین رویداد سینمایی سال بریتانیا محسوب می شود. برخلاف فستیوال های سینمایی بزرگ دیگر که منحصرا برای رسانه های گروهی و دست اندرکاران صنعت سینما برگزار می شوند، مخاطب اصلی فستیوال فیلم لندن، مردم عادی اند و مدیران این فستیوال بیشتر برای ارضای سلیقه تماشگران عامه برنامه ریزی می کند.

امسال چند تغییر عمده در برنامه ریزی فستیوال به چشم می خورد. تغییر اصلی و مهم، تعیین جایزه ای ویژه برای فستیوال است که ستاره لندن خوانده می شود و به شکل گویی سیاه رنگ است که ستاره ای شش پر از دل آن درآمده است. این جایزه قرار است به بهترین فیلم مستند و داستانی به نمایش درآمده در فستیوال اهدا شود.

تغییر مهم دیگر، برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم هاست که با حضور فیلمساز و عوامل دیگر بعد از نمایش برای رسانه ها و منتقدان برگزار می شود.

ویژگی دیگر فستیوال لندن به طورکلی این است که این فستیوال در زمانی بسیار مناسب برگزار می شود، از این نظر که ماه اکتبر ماهی است که مهم ترین فستیوال های فیلم از کن گرفته تا برلین، ونیز و ساندنس برگزار شده و اینک خانم ساندرا هبرون مدیر هنری فستیوال لندن این امکان را دارد که برگزیده های این فستیوال ها را برای نمایش در لندن فرا بخواند و ما امسال شاهد گلچینی از بهترین فیلم های فستیوال های دیگر از « روبان سفید» ساخته میشل هناکه که برنده نخل طلای کن امسال بود، گرفته تا شیر غم ساخته کلودیا یوسا فیلمساز پرویی (و برادرزاده ماریا وارگاس یوسا نویسنده بزرگ پرو) برنده خرس طلایی برلین و فیلم « لبنان» اثر تکان دهنده و قابل توجه سموئل مائوز فیلمساز اسرائیلی و برنده شیر طلایی فستیوال ونیز باشیم.

سینمای آمریکا

از سینمای آمریکا، علاوه بر فیلم «آقا روباه زبل»، آخرین ساخته های برادران کوئن (یک مرد جدی)، جیم جارموش (محدوده های کنترل)، استیون سودربرگ (خبرچین)، فردریک وایزمن (اپرا باله پاریس) و انگ لی (ووداستاک جذاب) به نمایش درمی آید.

ورنر هرتزوگ نیز با فیلم «ستوان بد» که بازسازی فیلم معروف دهه هشتادی ابل فرراست و در آن نیکلاس کیج به جای هاروی کیتل در نسخه اصلی بازی می کند، از فیلمسازان مطرح حاضر در این فستیوال است.

فیلم « جاده» به کارگردانی جان هیل کوت که بر اساس رمان آخرالزمانی کورمک مک کارتی نویسنده آمریکایی و خالق رمان «سرزمینی برای پیرمردها نیست» ساخته شده، فیلمی است که بسیاری از علاقمندان سینمای جدی و متفاوت، برای تماشای آن در فستیوال لندن بی تابی می کنند.

فردریک وایزمن مستندساز بزرگ آمریکایی و از پیشگامان جنبش سینمای بی واسطه (سینمای مستقیم)، نیز با فیلم مستند «رقص: اپرا-باله پاریس» که در باره یکی از بزرگ ترین کمپانی های رقص باله در جهان ساخته شده، در فستیوال شرکت کرده است. وایزمن که قرار بود برنامه مرور بر آثارش چند روز دیگر در جشنواره سینما حقیقت در تهران برگزار شود، در پشتیبانی از اعلامیه تحریم این جشنواره از سوی بیش از ۱۴۰مستندساز ایرانی، اعلام کرد که از شرکت در این جشنواره انصراف داده و فیلم هایش را بیرون کشیده است.

سینمای اروپا

از مانوئل الیویرا فیلمساز برجسته پرتغالی هم فیلمی در فستیوال امسال لندن به نمایش درمی آید به نام «رفتارهای عجیب و غریب یک دختر موطلایی» که اثری عاشقانه و زیبا به سبک افسانه های کلاسیک و پریان است که در جهان مدرن امروز اتفاق می افتد. الیویرا که صد و یک سال دارد، پیرترین فیلمساز سینمای جهان محسوب می شود که همچنان فعال است و با شور و شوق جوانانه ای فیلم می سازد.

از سینماگران صاحب نام فرانسوی مثل کلود شابرول، ژاک ریوت، ژان پی یر ژنه، کلر دنیس، سدریک کان، پاتریس شرو و ژاک ادریار نیز فیلم هایی در بخش انقلاب فرانسوی گنجانده شده که از میان آنها باید به فیلم درخشان « یک پیامبر» ساخته ژاک اودریار اشاره کرد که تریلری گانگستری است که در زندان اتفاق می افتد و با نگاهی به تنش های نژادی در جامعه امروز فرانسه ساخته شده و از فیلم های برگزیده و تحسین شده فستیوال کن امسال بود و در نظرخواهی منتقدان مجله سایت اند ساوند، مقام اول را کسب کرد.

سینمای ایران

فستیوال فیلم لندن امسال توجه خاصی به سینمای ایران و فیلمسازان ایرانی نشان داده است. امسال سه فیلم از ساخته های سینماگران ایرانی در فستیوال لندن به نمایش درمی آید.

فیلم در باره الی به کارگردانی اصغر فرهادی، چه کسی از گربه های ایرانی خبر داره ساخته بهمن قبادی و زنان بدون مردان به کارگردانی شیرین نشاط فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا که بر اساس رمان شهرنوش پاترسی پور ساخته شده، سه فیلم موفق ایرانی هستند که دوستداران سینمای ایران شاهد نمایش آن در فستیوال فیلم لندن خواهند بود.

فیلم بهمن قبادی که نمایش موفقی در فستیوال کن امسال داشت و نمونه ای از سینمای زیرزمینی امروز ایران محسوب می شود، در بخش ویژه ای به نمایش درمی آید و کالین فرث بازیگر سرشناس انگلیسی و رز عیسا فیلم شناس ایرانی مقیم لندن در باره آن بحث خواهند کرد.

در کنار نمایش فیلم ها، برگزاری نشست ها و کارگاه های شناخت سینما با حضور سینماگران و بازیگران سرشناس جهانی مثل جین کمپین، جولین مور، آندره تشینه، ژاک ادریار و کلایو اوون از برنامه های دیگر فستیوال فیلم لندن امسال خواهد بود.

پنجاه و سومین فستیوال فیلم لندن روز ۲۹ اکتبر با نمایش فیلم «پسر ناکجا آباد» ساخته سم تیلر وود پایان می یابد.

هیچ نظری موجود نیست: