۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۷, یکشنبه

WolframAlpha


ولفرام آلفا (WolframAlpha) در وهله اول مثل یک موتور جستجو به نظر می‌رسد و در وسط صفحه جعبه‌ای برای وارد کردن پرسش‌ها و عبارات موردنظر دارد. اما این در واقع تنها شباهت آن به سایت‌هایی نظیر گوگل یا Ask است و شاید بهتر باشد ولفرام آلفا را به یک ماشین حساب بزرگ تشبیه کرد که پرسش‌های شما را دریافت کرده پاسخ‌هایی کاملا جدید تولید می‌کند، پاسخ‌هایی که شاید قبلا در هیچ وب‌سایتی منتشر نشده باشند. به بیان دیگر ولفرام آلفا بر خلاف سایت‌هایی نظیر گوگل محتوای وب را جستجو نمی‌کند بلکه بر دانش خود متکی است، دانشی که توسط یک سیستم هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود.

او اولين مقاله رسمي خود را در سن 15 سالگي منتشر و توانست در سن 20 سالگي مدرک دکتراي فيزيک نظري را از موسسه علمي CallTech دريافت کند.
ميثم لطفي :استيفن ولفرام رياضيدان و برنامه نويس رايانه اي که متولد لندن است و 50 سال دارد به خاطر فعاليت هاي خود در حوزه رياضي و نوع جديد علم (NKS) شهرت فراواني به دست آورده و مطالب علمي و تحقيقاتي بسياري را به رشته تحرير درآورده است. او اولين مقاله رسمي خود را در سن 15 سالگي منتشر و توانست در سن 20 سالگي مدرک دکتراي فيزيک نظري را از موسسه علمي CallTech دريافت کند. استيفن در سال 1973 کار خود را در رشته کامپيوتر متمرکز کرد و چهار سال بعد، فعاليت او روي مدل جبري SMP آغاز شد. مدل SMP در سال 1981 به طور تجاري منتشر شد و ولفرام در همان سال، جايزه McArthur را دريافت کرد و در ادامه فعاليت هاي خود به جامعه آکادميک CallTech پيوست. تحقيقات وي روي رابطه مدل هاي طبيعي و رايانه اي با کار روي برنامه هايي موسوم به دستگاه هاي سلولي شروع شد و سرانجام در سال 1986 اولين مرکز تحقيقات سيستم هاي پيچيده را با نام شرکت تحقيقات ولفرام تاسيس کرد. يکي از بزگ ترين دستاوردهاي ولفرام در زمينه رايانه، ساخت نرم افزار Mathematica است که اولين نسخه اين نرم افزار در سال 1988 منتشر شد. با افزايش محبوبيت Mathematica بين کاربران رايانه، وي بيش از پيش وارد بازار نرم افزار شد و همواره بخش اعظم فعاليت هاي خود را به تحقيقات علمي کلاسيک اختصاص داد. بررسي ها و مطالعات «استيفن ولفرام » در اين حوزه از علم همچنان ادامه پيدا کرد تا آنکه در اوايل سال جاري ميلادي موفق شد نسل جديد موتورهاي جست وجوگر اينترنتي را با نام ولفرام آلفا ارائه دهد.
او از چند سال قبل با همکاري يک تيم 100 نفره مطالعات و بررسي هاي خود را روي پروژه جديدي به نام « ولفرام آلفا » آغاز کرد. اين پروژه از ابتداي طرح نسل جديدي از موتورهاي جست وجوگري بود که بتواند علاوه بر يافتن اطلاعات بر اساس کليدواژه ها، سوالات کاربران را نيز با دقت کامل پاسخ دهد.استيفن ولفرام چندي پيش براي نخستين بار در وبلاگ خود اولين اطلاعات رسمي را در خصوص اين جست وجوگر جديد که تاکنون نمونه آن ساخته نشده است، منتشر کرد. اگرچه اين نرم افزار تحت وب نيز « موتورجست وجوگر » ناميده مي شود، اما بايد توجه داشت که با فضاهاي مشابهي نظير گوگل، ياهو و MSN کاملاً متفاوت است.
براساس مطلب منتشر شده در وبلاگ استيفن، « ولفرام آلفا » که بر مبناي وب 2 طراحي شده، فهرست اسناد را بر پايه کليدواژه هاي جست وجو شده منتشر نمي کند بلکه سوالات پرسيده شده از جانب کاربران را به دقت مورد بررسي قرار داده و پاسخ هاي دقيق و قطعي براي آنها منتشر مي کند.اين جست وجوگر اينترنتي هفته گذشته طي مراسمي در دانشگاه هاروارد معرفي شد و تعجب همه کارشناسان را برانگيخت. برخي از افرادي که در مراسم معرفي اين جست وجوگر حضور داشتند، اعلام کردند « ولفرام آلفا » مي تواند در آينده به اندازه گوگل اهميت داشته باشد و ظرف مدت کوتاهي براي خود مخاطبان ميليوني جذب کند.
اين جست وجوگر اينترنتي که به « موتور دانش » نيز شهرت يافته است از الگوريتم هاي هوشمند و پيچيده اي براي انجام بررسي هاي آنلاين و پي بردن به هدف و منظور واقعي کاربر استفاده مي کند. سايت اينترنتي « ولفرام آلفا » به آدرس www.wolframalpha.com که قرار است از اواخر ماه جاري ميلادي فعاليت خود را به صورت رسمي و عمومي آغاز کند، فرآيند پردازش اطلاعات را از طريق منابع کنترل شده و معتبر که برخي از آنها در وب وجود ندارند، پيگيري مي کند. نتايج اين فرآيند به گونه اي در اختيار کاربر قرار مي گيرد که او مي تواند سطح مطالب به دست آمده را عميق تر کند و با پرسيدن سوالات تخصصي، اطلاعات دقيق و جامعي را در مورد آنها به دست آورد. اين موتور جست وجو به گونه اي عمل مي کند که کاربران مي توانند تمامي سوالات خود را در زمينه هاي مختلف از آن بپرسند. اين فرآيند دقيقاً به گونه اي انجام مي شود که دو انسان در ملاقات با يکديگر، سوالات مورد نظر خود را مطرح مي کنند. استيفن ولفرام در مورد اين اتفاق بزرگ اينترنتي توضيح مي دهد: «اين سرويس قادر است موضوعي را که کاربر پيرامون آن صحبت مي کند، به درستي درک کند. پس از اين سيستم داخلي « ولفرام آلفا » مانند يک متخصص دانشگاهي با کاربر تعامل برقرار مي کند و پس از انجام محاسباتي کوتاه، نتايج خود را به شيوه اي قابل درک ارائه مي دهد. هزينه مديريت اين موتورجست وجو هم از طريق انتشار آگهي تامين خواهد شد.»

هیچ نظری موجود نیست: