۱۳۹۰ بهمن ۱۷, دوشنبه

معماری ۱۰۰ ساله درختان زنده!



 
درختان زنده خم شده قاب پیرامونی یک کلبه که به شکل ساعت شنی است را تشکیل میدهند. این کلبه زنده که در میلان ساخته میشود بیش از ۱۰۰ سال تا زمان تکمیلش باقی مانده است!
معماران سوئدی Visiondivision و جمعی از دانشجویان طرح این کلبه دو طبقه را ارائه کردند و هم اکنون این کلبه زنده در حال رشد در  محوطه دانشگاه Politecnico di Milano است.
 


این طرح که به شایستگی “باغبان صبور” (The Patient Gardener) نامیده شده است, از ۱۰ درخت گیلاس ژاپنی تشکیل خواهد شد که در زمان رشدشان به نحوی خم, هرس و بافته میشوند که شکل مورد نظر را ایجاد کنند.


درختان در وسط به نوعی به یکدیگر وصله میشوند که علاوه بر ایجاد شکل گنبدی سقف طبقه همکف, کف طبقه اول را نیز فراهم کنند. و سپس از این مرحله به بعد, شاخه درختان به نوعی هدایت میشوند که دیوارهای طبقه اول را ایجاد کنند.


 
همچنین دو اصله از درختان به نوعی به هم بافته میشوند که پله نردبانی مورد نیاز را تشکیل دهند.
 
 


 
طبق گفته مدیر این طرح در Visiondivision , سازه ما متشکل از ۱۰ درخت گیلاس ژاپنی است که در محیط یک دایره به قطر ۸ متر کاشته شده اند. در وسط این درختان یک تکه چوب به ارتفاع ۶ متر نقش هدایت کننده درختان را به عهده دارد. تمامی درختان به فواصل یکسانی از یکدیگر کاشته شده اند بجز ۴ اصله از آنها که قرار است دو سری راه پله به طبقه بالایی آینده ایجاد کنند.
طنابهای نازکی به نهال درختان متصل شده است که با بستن این طنابها به چوب هدایت کننده وسطی, آنها را به میزان لازم خم میکنیم.
 


قرار است با ساختن مبلمان از جنس درخت و علف و این سازه تماما زنده, این کلبه سبزترین سازه جهان شود که شاید معنای تازه ای به معماری سبز بدهد.


خدا پشت پنجره ایستاده!

جانی کوچولو با پدر و مادر و خواهرش سالی برای دیدن پدربزرگ و مادربزرگ رفته بودن به مزرعه. مادربزرگ یه تیرکمون به جانی داد تا باهاش بازی کنه. موقع بازی جانی به اشتباه یه تیر به سمت اردک خونگی مادربزرگش پرت کرد که به سرش خورد و اونو کشت
 
جانی وحشت زده شد...لاشه رو برداشت و برد پشت هیزمها قایم کرد. وقتی سرشو بلند کرد دید که خواهرش همه چیزو ... دیده ... ولی حرفی نزد.
 
مادربزرگ به سالی گفت " توی شستن ظرفها کمکم کن" ولی سالی گفت: " مامان بزرگ جانی بهم گفته که میخواد تو کارای آشپزخونه کمک کنه" و زیر لبی به جانی گفت: " اردکه رو یادت میاد؟" ... جانی ظرفا رو شست
 
بعد از ظهر اون روز پدربزرگ گفت که میخواد بچه ها رو ببره ماهیگیری ولی مادربزرگ گفت :" متاسفانه من برای درست کردن شام به کمک سالی احتیاج دارم" سالی لبخندی زد و گفت:"نگران نباشید چونکه جانی به من گفته میخواد کمک کنه" و زیر لبی به جانی گفت: " اردکه رو یادت میاد؟"... اون روز سالی رفت ماهیگیری و جانی تو درست کردن شام کمک کرد.
 
چند روزی به همین منوال گذشت و جانی مجبور بود علاوه بر کارای خودش کارای سالی رو هم انجام بده. تا اینکه نتونست تحمل کنه و رفت پیش مادربزرگش و همه چیز رو بهش اعتراف کرد. مادربزرگ لبخندی زد و اونو در آغوش گرفت و گفت:" عزیزدلم میدونم چی شده. من اون موقع کنارپنجره بودم و همه چیزو دیدم اما چون خیلی دوستت دارم بخشیدمت. من فقط میخواستم ببینم تا کی میخوای به سالی اجازه بدی به خاطر یه اشتباه تو رو در خدمت خودش بگیره!"
 
****************************** **
 
گذشته شما هرچی که باشه، هرکاری که کرده باشید.. هرکاری که شیطان دایم اون رو به رختون میکشه ( دروغ، تقلب، ترس، عادتهای بد، نفرت، عصبانیت، تلخی و...) هرچی که هست... باید بدونید که خدا کنار پنجره ایستاه بوده و همه چیز رو دیده. همه زندگیتون، همه کاراتون رو دیده. اون میخواد که شما بدونید که دوستتون داره و شما رو بخشیده... فقط میخواد ببینه تا کی به شیطان اجازه میدید به خاطر این کارا شما رو در خدمت بگیره!
بهترین چیز درباره خدا اینه که هر وقت ازش طلب بخشایش میکنید نه تنها میبخشه بلکه فراموش هم میکنه.
همیشه به خاطر داشته باشید:
*خدا پشت پنجره ایستاده*

در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی «آدم» باشید!




سیستم حمل و نقلی پاریس به نظر من سیستم تقریبا کاملی است که به تمام نقاط شهر خدمات رسانی می کند اما این سیستم گرچه به نظر می رسد ایرادات کمی داشته باشد اما نگرانی ها درباره فرهنگ استفاده از این سیستم ها مشاهده می شود.

بنابراین شهرداری پاریس با استفاده از تبلیغات فرهنگی دنبال فرهنگ سازی است.
اخیرا وقتی تبلیغات شهری مخصوصا در فضای مترو را مشاهده می کنیم این تبلیغات معنا دار دیده می شوند.
شاید افرادی که در استفاده از وسایل حمل و نقل پاریس اینگونه رفتار می کنند به خود آیند که یعنی من شبیه این حیوانات هستم؟

اما این تبلیغات چه هستند:

این تبلیغ که نمادهای خطوط مترو و رنگ هاش را نشون میده و در این مورد خط 2 و 3 را نشون داده می گه: تنبلی کردی و فضای زیادی را اشغال کردی . سرزنش های دو یا سه باره دیگران روبروته.
 
 خط یک مترو را نشون میده و میگه یک بار آدامست را در مترو به بیرون تف کن اما حتما آدامس به کف کفش های خودت هم می چسبه.

کسی که این تبلیغ را ارائه کرده چنین افرادی را با صورت چنین حیوانی تصور کرده است.




  باز هم از آیکون زرد که نشان دهنده خط یک مترو هست استفاده کرده و روی تبلیغ نوشته : یک بار از روی گیت ورودی پریدی اما مطمئن باش که جریمه اش را هم باید بپردازی.
در این تبلیغ فردی که این کار را می کنه و من هم بارها شاهد چنین صحنه هایی توی متروی پاریس بودم شبیه قورباغه تصویر شده است.


 اتوبوس خط 86 را نشون میده و می گه : با صدای 86 دسیبل با موبایل حرف زدی . تمام حریم خصوصی ات و دوستانت را از دست می دهی...
چنین فردی مثل یک خروس هست.





این تبلیغ هم یک آدم را با کله یک گاو نشون میده که چطور وارد مترو می شود. یعنی قبل از اینکه بگذارد مسافران دیگر پیاده شوند اینگونه وارد مترو می شود و فردی که این تبلیغ را کشیده او را مصداقی از یک گاو شاخدار می نامد.
تبلیغ می گه: 5 تا آدم را مثل رم کرده ها ترسوندن نشان دهنده این نیست که زمان کسب کرده ای.

در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی «آدم» باشید !!