۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

شلوارهای چینی در بازار با بسم الله الرحمن الرحيم

سحام نیوز: انگار چيني ها پس از كشتار ترك هاي مسلمان كشور خودشان، تصميم گرفته اند به مقدسات مردم مسلمان ايران هم به موهن ترين شكل ممكن حمله كنند .

۱۳۸۸ شهریور ۷, شنبه

10 نقطه حیرت انگیز زمین ، عکسهای دیدنی

سرزمین هایی روی کره ی زمین قرار دارند که گویی متعلق به زمین نیستند و بخشی از سیارات دیگرند.

گزارش سرویس علمی نظام آباد در مورد این 10 منطقه را بخوانید و خود قضاوت کنید :

دره های خشک آنتارتیکا

می گویند دره های خشک آنتارتیکا با زمین های خشك و بی آب و علف پوشیده از شن، شبیه ترین قسمت زمین به كره مریخ است. این سرزمین جایی است در میان Victoria land ، McMudo، Sound . از آن دست زمین هایی كه هرگز رنگ برف به خود نمی بینند . اما دلیل شباهت این منطقه به مریخ بیابانی بودن آن نیست كه در زمین بیابان بی آب و علف كم نیست، بلكه چیزهایی در این منطقه مشاهده می شود كه در زمین دیده نشده است؛ یخ در بیابان . در این منطقه دره هایی هست، پوشیده از یخ و البته در زیر یخ ها، در آب هایی شور،جاندارانی خم زندگی می کنند، چیز هایی كه هرگز در هیچ منطقه بیابانی دیگری دیده نشده است . تحقیقات روی این موجودات و دلایل پیدایش این سرزمین همچنان ادامه دارد.

جزیره ی سوکوترا

سطح زمین آن بسیارشیب دار است به صورتی که شما فکر می کند به سیاره دیگری رفته اید یا به زمان های دور تاریخی مسافرت کردیده اید .

جزیره سوکوترا یکی از 4 جزیره است که از لحاظ جغرافیایی درانزوایی از قاره خشک آفریقا قراردارد که قدمت آن به 6تا7 میلیون سال می رسد همانند جزیره گالاپاگوس . بیش از 700 گونه نادر گیاهی و جانوری دراین منطقه یافت می شود که یک سوم مملو از جانداران همگی بومی هستند .

آب و هوای ناملایمی داردمی توان گفت گرم و خشک و همچنین شگفت انگیزترین گیاهان را می توانید دراین منطقه بیابید. موقعیت جغرافیایی این جزیره دراقیانوس هند ودر 250 کیلومتری سومالی و 340 کیلومتری یمن واقع شده . وسعت ساحل شنی آن متشکل از سنگهای آهکی و جلگه های مرتفع آن پر از غارهایی به طول 7 کیلومتر است .بلندی کوههای آن به 1525متر می رسد . درختان و گیاهان این جزیره از لحاظ زمین شناختی قدمتی 20 میلیون ساله داشته وبه عنوان جزیره ای بکر ومحصورشده از آب محسوب می گردد.

معادن روباز ریوتینتو

اگر دلتان می خواهد یك منظره از كره ماه ببینید، لازم نیست سوار سفینه فضایی شوید و برای دیدن آن كلی هزینه كنید، كافی است به اروپا بروید. جایی در اسپانیا وجود دارد كه تصاویر سوررئال آن مناظر كره ماه را تداعی می کند؛ «معادن روبازریوتینتو ». البته این معادن تنها جذابیت این منطقه نیستند. در نزدیكی آنها، رودخانه ای با آب قرمزجریان دارد كه خود یك چش مانداز جذاب استمیان چشم انداز جذاب دیگر. این رودخانه اسیدی، با PH بین 7/ 1 تا 5/ 2 فلزات سنگین زیادی را درخود جای داده است.

دریاچه كلیلوك

دریاچه كلیلوك آنقدرجذاب و عجیب است كه می توان تصور كرد متعلق به كره زمین نیست. این دریاچه پر از فلزات سنگین است و تابش آفتاب داغ تابستانی و تبخیر آب آن، بلورهایی از این مواد معدنی و فلزات را به وجود می آورد كه در گودال های كوچك، نور را در رنگ های سبز و آبی بازتاب می دهند .این دریاچه یكی از بزرگترین ذخایر مواد معدنی مانند سولفات های سدیم، كلسیم و پتاسیم، همچنین هشت نوع فلز سنگین مانند نقره و تیتانیوم.

دره ماه در برزیل

از اسمی كه بر آن گذاشته اند پیداست این سرزمین باید جایی باشد شبیه به ماه. جایی كه فرسایش ناشی از آب، صخر ه ها و گودال هایی را در جنگل به وجود آورده است که از کوارتز تشکیل شده اند.

سالار دی یویونی در بولیوی

جایی در آمریكای لاتین وجود دارد كه انگار زمینی نیست؛ Salar De Uyuni در بولیوی. آنها كه این منطقه را دیده اند می گویند یكی از تماشاییترین چشم اندازهای جهان است. اما دلیل این جذابیت احتمالا كنار هم قرار گرفتن مواردی است مانند اتشفشان های فعال، بیابان نمک.

دریاچه خون در ژاپن

اما دیگر مكان عجیب و غریب دنیا در ژاپن واقعاست؛ Blood Pond Hot Spring ، 9 چشمه ی آب گرم قرمز رنگ که با هم یک دریاچه را تشکیل داده اند . رنگ قرمز این دریاچه به دلیل فراوانی عنصر آهن در آب آن است.

صخر ه های جنگلی

Shilin، یا صخر ههای جنگلی در چین، صخر ه هایی آهكی هستند كه توسط آب فرسایش یافته و تشکیل شده اند.

گودال The Richard Structure

جایی در كشور موریتانی، گودالی وجود دارد كه گفته می شود در اثر برخورد یك شهاب سنگ به وجود آمده است.

گودال The Richard Structure ، با قطری در حدود 30 مایل، از فضا قابل رویت است. این گودال در جنوب غربی صحرای ساهارا قرار دارد.

غارهای یخی اتریش

غارهای یخی اتریش، جای دیگری روی كر ه زمین است كه در آن احساس می ک‌نید در كره دیگری هستید. تعداد زیادی غار یخی در زمین وجود دارد اما Eisriesenwelt Ice Cave ، از بزر گترین موارد غارهای یخی كشف شده توسط بشر است. آنها در نزدیكی سالزبورگ واقعند و به فاصله 40 كیلومتر کشیده شده اند.


۱۳۸۸ مرداد ۲۷, سه‌شنبه

بدرود!

و این آخرین پست سیاسی این وبلاگ است!

اما شما را به ادامه ی اخبار در سایت ما بیشماریم ارجاع می دهم.

این وبلاگ نیز، با نام سانی نیوز در خدمت شما خواهد بود!

بدرود و دو صد بدرود!

۱۳۸۸ مرداد ۲۲, پنجشنبه

ایران بوسنی را در یک بازی دوستانه برد


عکس آرشیوی از تیم ملی فوتبال ایران

این اولین بازی ایران پس از بازماندن از جام جهانی بود

تیم ملی فوتبال ایران در دیداری دوستانه تیم ملی بوسنی را 2-3 در سارایوو شکست داد.

تیم ملی فوتبال ایران پس از ناکامی در راهیابی به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، نخستین بار در دیداری تدارکاتی برابر تیم ملی بوسنی به میدان رفت.

افشین قطبی در فصل تازه همکاری با تیم ایران، این بار تیم را برای مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیای 2011 قطر آماده می کند.

در تیم ایران دیگر خبری از مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان و علی کریمی نیست. این سه مهره کلیدی و با تجربه پس از بازی های انتخابی جام جهانی از تیم ملی خداحافظی کردند.

آنچه تقابل دوستانه ایران و بوسنی را جذاب کرده بود حضور میروسلاو بلاژویچ، سرمربی اسبق تیم ایران روی نیمکت بوسنی بود.

بلاژویچ، هشت سال پیش امیدوار بود ایران را به جام جهانی 2002 برساند، اما شکست برابر ایرلند در مجموع دو بازی رفت و برگشت در مرحله پلی آف، امیدهای سرمربی کروات را بر باد داد.

تیم بوسنی با بلاژویچ بهترین دوران فوتبال خود را تجربه می کند؛ این تیم در آخرین جدول رده بندی فیفا با صعودی قابل توجه در رده چهل و چهارم - 17 پله بالاتر از ایران - ایستاده و در گروه پنجم مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا، پس از اسپانیا و بالاتر از ترکیه در جایگاه دوم و مدعی صعود به جام جهانی است.

دو تیم پیش از این 5 بار با هم بازی کرده بودند که سهم ایران 3 پیروزی، یک تساوی و یک شکست بود.

در این مسابقه، تیم ایران با ترکیب سید مهدی رحمتی، هادی عقیلی، محمد نصرتی، حسن اشجاری (46، پژمان نوری)، حسین کعبی، مهرزاد معدنچی (50، ایمان مبعلی)، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، فریدون زندی (66، هادی نوروزی)، خسرو حیدری (85، آرش برهانی)، مسعود شجاعی(90، فرزاد آشوبی) به زمین رفت.

بازی متعادل و پایاپای دو تیم در نیمه اول گل نداشت. بازیکنان بیشتر در میانه میدان جنگیدند و بویژه تیم بوسنی نمایشی متناسب با نتایج اخیرش نداشت.

شاگردان بلاژویچ نیمه دوم را بهتر آغاز کردند و خیلی زود توسط ادین ژکو در دقیقه 52 به گل رسیدند.

ژکو، مهاجم سرشناس بوسنی، بازیکن تیم ولسفبورگ آلمان و دومین گلزن فصل گذشته بوندس لیگا است.

ژکو در دقیقه 65 روی اشتباه خط دفاع ایران گل دوم را هم زد و تیمش را به یک پیروزی آسان مقابل ایران امیدوار کرد.

اما این اصلا پایان کار نبود.

تیم ایران با گل دقیقه 79 مسعود شجاعی به بازی برگشت؛ ضربه هادی نوروزی را دروازه بان دفع کرد و توپ برگشتی را شجاعی گل کرد.

در دقیقه 85 آرش برهانی به زمین آمد وتنها یک دقیقه بعد اولین ضربه او به توپ به گل مساوی ایران بدل شد؛ برهانی روی ارسال بلند ایمان مبعلی از میانه زمین بازی را به تساوی کشاند.

سرانجام، آندرانیک تیموریان در وقت های تلف شده تیر خلاص را زد، پاس عرضی شجاعی را درون دروازه بوسنی فرستاد و ایران بازی 2-0 باخته را با پیروزی 3-2 تمام کرد.

بدون شک افشین قطبی بیش از هر کسی از پیروزی در این دیدار دوستانه خوشحال است. او که این روزها در میان هواداران محبوبیت گذشته را ندارد به پیروزی در این مسابقه نیاز مبرم داشت.

۱۳۸۸ مرداد ۲۱, چهارشنبه

جزئیات بارش شهابی در آسمان ایران

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با اشاره به بارش باران شهابی در مرداد ماه گفت: اوج این بارش در شامگاه 21 و بامداد روز یکشنبه 22 مرداد ماه است که از ایران با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

اسدالله قمری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بارشهای شهابی هر سال اتفاق می افتد، گفت: زمانی که زمین در مدار خود در حال حرکت است گاهی یکی از مدارهای دنباله دار و یا سیارکها را قطع می کند که در این صورت ذرات جدا شده از سیارکها و دنباله دارها وارد جو زمین می شود.

وی افزود: این ذرات به دلیل بالا بودن دما، سرعت و اصطکاک در جو زمین شروع به سوختن می کنند از این رو هنگامی که در مدار زمین حرکت می کند ردی را از خود بر جای می گذارد که ما از آن به عنوان "شهاب" یاد می کنیم.

کانون بارش باران شهاب

قمری نژاد منشا این بارش را دنباله داری به نام "سویفت-تاتل" (Swift-Tuttle) دانست که حدود 130 سال یک بار حرکت، مدار خورشید را کامل می کند و اظهار داشت: بهترین شرایط رصدی تعداد شهابها بین 120 تا 200 شهاب است که تاکنون به ندرت تعداد این بارشها به 200 شهاب رسیده است.

وی بهترین رصد ZHR این دنباله دار که بیشترین بارش را داشته است را متعلق به سال 2004 دانست و گفت: پس از این بارش، در سال جاری (2009) شاهد بیشترین بارش دنباله دار سویفت-تاتل هستیم. برای مشاهده مجدد بهترین شرایط بارش این دنباله باید تا سال 2028 منتظر باشیم.

ZHR تعداد شهابهای قابل مشاهده برای رصد کنندگان در مدت زمان یک ساعت در بهترین شرایط ممکن است که کانون بارش در بالای سر ناظر بوده و آسمان ناظر از شرایط خوبی برخوردار باشد.

اهمیت بارش سویفت-تاتل

دبیر انجمن نجوم ایران اهمیت این بارش را تعداد بارش، بزرگی و درخشندگی آن ذکر کرد و به مهر گفت: اوج بارش شهاب این دنباله دار در روز 21 مرداد ماه است که در صورت وجود شرایطی چون قرار گرفتن در کانون بارشها، صاف بودن آسمان و عاری بودن آسمان از غبار و بخار می توان این پدیده زیبای نجومی را مشاهده کرد.

به گفته وی علاوه بر بارش سویفت-تاتل، بارشهای برساوشی، اسدی و جوزایی به دلیل تعداد بارش و درخشندگی از دیگر بارشهای مهم به شمار می روند.

نوربارانی آسمان ایران

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه این بارش از ایران قابل رویت است، خاطرنشان کرد: این بارش با چشم غیر مسلح قابل رویت است ضمن آنکه می توان با نصب آنتن هایی اقدام به ثبت رادیویی و ضبط صداهای شهابها کرد.

وی همچنین ادامه داد: در رصد این پدیده می توان زمان و تعداد شهابها، میزان بارشی که در یک ساعت وارد جو می شود، رنگ شهابها، میزان درخشندگی، طول شهابها و دود حاصل از شهابها را رصد و اندازه گیری کرد.

۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

دسترسی كامل به آثار استاد شجریان از طریق اینترنت







مدیر برنامه‌های هنری استاد شجریان خبر داد:

دسترسی كامل به آثار استاد شجریان از طریق اینترنت

با ارتقا و گسترش سایت دل‌آواز در تلاش هستیم تا دسترسی علاقه‌مندان استاد شجریان به آثار وی ساده‌تر باشد/هم‌اكنون متن سه آلبوم بیداد، آستان جانان، صدای عشق ، دعای ربنا و همچنین دعای مثنوی روی سایت اینترنتی قرار گرفته است 
مدیر برنامه‌های هنری استاد شجریان خبر داد:

آثار و اطلاعات آلبوم‌های محمدرضا شجریان از طریق اینترنت قابل دسترس می‌شود.

محمدعلی رفیعی مدیر برنامه‌های هنری محمدرضا شجریان و مدیر روابط عمومی موسسه دل‌آواز ضمن اعلام این مطلب افزود: با ارتقا و گسترش سایت دل‌آواز در تلاش هستیم تا دسترسی علاقه‌مندان استاد شجریان به آثار وی ساده‌تر باشد.

وی ادامه داد: در مرحله اول مشخصات و متن اشعار آلبوم‌های محمدرضا شجریان به روی سایت قرار می‌گیرد و در مرحله بعد كه در اواخر تابستان راه‌اندازی خواهد شد علاقه‌مندان می‌توانند مجموع آثار محمدرضا شجریان را از طریق سایت تهیه كنند.

رفیعی ادامه داد: هم‌اكنون متن سه آﻻبوم بیداد، آستان جانان، صدای عشق ، دعای ربنا و همچنین دعای مثنوی روی سایت اینترنتی قرار گرفته است.

منبع: ایلنا

۱۳۸۸ مرداد ۱۸, یکشنبه

سرعت اینترنت در کره 500 برابر ایران

سرعت اینترنت رایگان در کره جنوبی ٥٠٠ برابر سرعت اینترنت پولی در ایران است واینترنت پرسرعت (ADSL) به معنای واقعی در ایران وجود ندارد.

به گزارش پارسینه کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اذعان بر این موضوع می گویند: طبق استانداردهای بین المللی حداقل سرعت اینترنت ADSL، ٥١٢ کیلو بیت در ثانیه است، درحالی که در ایران این سرعت به کمتر از ١٠٠ کیلو بیت در ثانیه می رسد!

براساس برنامه چهارم توسعه تا پایان سال ٨٨ (پایان این برنامه) تعداد پورت های فعال ADSL باید به ٥/١ میلیون پورت برسد؛ درحالی که هم اکنون به جای ٩٠٠ هزار پورت فعال، کمتر از ١٠٠هزار پورت فعال ADSL وجود دارد. به عبارت دیگر نفوذ ADSL در ایران یک نهم میزان پیش بینی شده در برنامه چهارم توسعه است. متخصصان این حوزه معتقدند: شرکت مخابرات با فراهم نکردن تسهیلات لازم و محدود کردن سرعت اینترنت ADSL باعث ورشکستگی شرکت های PAP شده و اکنون نیز برخلاف اصل ٤٤ قانون اساسی در مورد لزوم توجه به امر خصوصی سازی، خود برای راه اندازی پورت های ADSL وارد عمل شده است.

دکتر علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگرIT، می گوید: اینترنت پرسرعت در جهان استانداردهای خاصی دارد. در بسیاری از کشورهای دنیا سرعت ٥/١ مگابیت بر ثانیه را سرعت معمول برای اینترنت پرسرعت می دانند، این در حالی است که در برخی کشورها از جمله ایران ADSL(اینترنت پرسرعت) به عنوان یک وسیله ارتباط پرسرعت تلقی می شود که حداکثر سرعت آن فقط ١٢٨ کیلو بیت بر ثانیه برای مردم است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در حال حاضر در ایران اینترنت پرسرعت هنوز حتی برای کاربران به صورت ملموس و به معنای واقعی عرضه نشده است.

۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

اطلاعات فني وايمكس

وایمکس، نسل دوم پروتکل های ارتباط بي سيم است که استفاده موثرتر از پهنای باند را امکان پذیر ساخته و در ضمن از تداخل امواج جلوگیری می کند و از این طریق، امکان افزایش سرعت‌ انتقال داده ها را درمسافت‌های طولانی تر ممکن می‌سازد.

پروتکل‌های ارتباطی وایمکس تحت استاندارد 802.16، که توسط موسسه IEEE تعیین شده و به تصویب رسیده‌است عمل مي كنند. این استاندارد دارای زير مجموعه هاي گوناگوني است كه 2 زیر مجموعه آن تا كنون به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است:
802.16d، که استاندارد ویژه وایمکس ثابت بوده و هیچگونه پشتیبانی از تجهیزات موبایل ارائه نمی کند، همچنین استاندارد 802.16e، که علاوه بر سایر ویژگیهای وایمکس ثابت، از تجهیزات موبایل نیز پشتیبانی كرده و از این رو به نام "موبایل وایمکس (Mobile WiMAX)" نیز شناخته می شود.

گروهی تحت عنوان WiMAX Forum، متشکل از اپراتورها و تولیدکنندگان تجهیزات وایمکس، ایجاد استاندارد واحد برای آزمایش تجهیزات تولید کنندگان محصولات وایمکس را پیشنهاد داده و هدف آن تلاش برای ايجاد حداكثر سازگاري بين تجهيزات مختلف توليد شده توسط توليدكنندگان مختلف از يك سو و اپراتورها از سوي ديگر مي باشد، درست همان گونه که برای یک گروه محصولات صنعتی، استانداردهایی مشابه برای تولید محصولات تعیین می شود.

فناوري نوظهور وايمكس به دليل داشتن مزيت هاي تخصصي ويژه از اقبال روز افزوني برخوردار گشته است. از جمله اين مزايا مي توان به موارد زير اشاره كرد:

- عدم وجود محدوديت مكاني: يكي از مزاياي وایمکس نسبت به فناوری‌های قدیمی‌تر از خود (نظیر وای-فای) این است که وایمکس می‌تواند ورودی‌ای باشد که به کاربران اجازه می‌دهد بدون محدودیت در سراسر منطقه تحت پوشش اپراتور از سرويس خود استفاده کنند. با این ویژگی، اینترنت قابل جابجایی و حمل و نقل خواهد شد که این امر سرعت روآوردن صاحبان کسب و کار به استفاده از مزیت‌هایی که اینترنت برای آن‌ها فراهم می‌کند را، بیشتر از پیش خواهد نمود.
- امنيت بالا: امنیت بالای انتقال داده‌ها که در این شبکه وجود دارد، موجب می‌شود تا داده‌ها به صورت رمز گذاری شده منتقل شوند و دسترسی به داده‌ها صرفا با داشتن مجوز مربوطه امکان پذیر باشد و مشتركين يك شبكه، علی الخصوص مشتركين سیار، بتوانند در هر نقطه‌ای با داشتن اجازه‌ اتصال، به شبکه متصل شده و از امکانات ویژهٔ آن برخوردار گردند.
- خدمات ارزش افزوده: علاوه بر این، در این تکنولوژی، استفاده از خدمات ارزش افزوده اي همچون VoIP (تلفن اينترنتي)، VPN (شبكه اختصاصي مجازي)، Content Providing (موسيقي، فيلم، تصويرو ...) و بسياري ديگر نیز گنجانده شده‌است که این تکنولوژی را به یکی از رقبای جدي سیستم هاي تلفن ثابت، موبایل و ديگر فناوريهاي ارتباطي تبدیل كرده است.
كمك به ایجاد و گسترش شهرها یا شهرک هاي الکترونیکی نیز از جمله اهداف این تکنولوژی می‌باشد که امید است بدین وسیله بتوان موجبات آماده سازی چنین بستری را فراهم ساخت.

کشور ما نیز با داشتن جمعیتی جوان و صنعتی روبه رشد، از جمله کشورهای در حال توسعه به شمار می رود که به دلیل نقش مهم ارتباطات در توسعه ، برنامه‌ریزی منسجم جهت حرکت به سمت توسعه همه‌جانبه ارتباطات پهن باند‌ در کشور را به امری ضروری بدل می‌سازد.

در تابستان 86، سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که در حال مطالعات اولیه جهت صدور مجوز وایمکس در کشور است. پس از اتمام مطالعات اولیه، تهیه متن پروانه، اسناد مزایده و تصویب این امر در کمیسیون تنظیم مقررات، انجام روال قانونی برای برگ‍زاری مزایده و واگذاری مجوز، در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در هشتم تیرماه 87، با انتشار متن پروانه رسماً فراخوان خرید اسناد مزایده از سوی سازمان تنظیم مقررات انجام شد؛ هم‌اکنون، پس از انجام مراحل برگزاری مزایده، اپراتورهای ارائه دهندة این سرویس در تمامی استانهای کشور مشخص شده و پروانه فعالیت آنها صادر شده است.

این پروانه‌ها، به دارندگان آن ها این امکان را می دهد تا خدمات وایمکس را همراه با خدمات VoIP (تلفن اینترنتی) به کاربران خانگی و تجاری ارائه دهند.

در راستای گسترش سهم بازار و توسعه سبد محصولات و خدمات، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، به عنوان یکی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران، برنده مناقصه ارائه این خدمات شده و در تاريخ 10 اسفند 1387 موفق به دريافت پروانه فعاليت شد. بر اساس پروانه فعالیت دریافتی، ایرانسل در فاز نخست، این خدمات را در 7 کلانشهر تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، اهواز و کرج ارائه خواهد داد.

منبع ایرانسل

وايمكس چيست...

فناوری اطلاعات، علیرغم این واقعیت که عضوی جدید در خانواده فناوری هاست، اما در طول سالهای اخیر تحولات زیادی را در خود شاهد بوده است. همه به یاد داریم که تا چندي پیش، اتصال به اینترنت و استفاده از آن تنها از طریق خطوط تلفن و مودمهای Dial-Up امکان پذیر بود، اما با ورود اینترنت پهن باند و پر سرعت، دنیای تبادل اطلاعات متحول شد. نیاز به تبادل سریع اطلاعات موجب شده است تا فناوریهای مرتبط با آن، در طول دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته باشد. اینترنت هاي XDSL و نیز فناوری وای-فای (WI-FI) و اینترنت بی سیم سهم عمده اي در ايجاد تغییرات عظیم در این بعد از دنیای اطلاعات ایجاد کرده و اکنون نیز با ورود وایمکس، جهان در آستانه تجربه ای نو در دنیای اینترنت قرار دارد.

وایمکس، سیستم دیجیتال ارتباط بی سیم بوده و جایگزینی مناسب برای شبکه‌های ADSL وحتي شبكه هاي بی سیم کوتاه برد در نواحی شهری محسوب می شود. از بزرگترين نقاط قوت اين تكنولوژي نسبت به ديگر تكنولوژي هاي بي سيم، برد بالای امواج آن و امکان دسترسی به آن در مسافتهای بسيار طولانی است.
در زمانی نه چندان دور،‌ اکثر خریداران رایانه خوشحال بودند که دستگاه جدیدشان یک مودم داخلي دارد که در آن نصب شده و از طريق آن مي توانند به اينترنت متصل شده و فايلي با حجم حدود یک مگابایت را در زماني نزديك به 5 دقیقه (بسته به سرعت ارتباط و اتصال) دانلود کنند. با ورود اینترنتهاي پهن باند، همین کاربران می‌توانستند با سرعتهايي به مراتب بالاتر به اينترنت متصل شده و همان فايل را در مدت یک ثانیه دانلود کنند. وایمکس قادر است سرعتها يی حتی فراتر از این مقياسها را پوشش داده و خدمات تكميلي پيشرفته تري را در حوزه هايي گسترده‌تر ارایه ‌دهد.

تا پایان سال 2008، بیش از 200 اپراتور در سطح جهان خدمات وایمکس را عرضه ‌کرده اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2012، این رقم به 538 اپراتور در سطح جهان برسد. در این بین، منطقه خاور میانه سهمی 4 درصدی از کل پیاده سازی ها و توسعه های جهانی وایمکس داشته است. پیش بینی ها همچنین نشان می دهد که تا سال 2012 تعداد کشورهایی که تحت پوشش این شبکه ها خواهند بود به 201 کشور از مجموع 234 کشور برسد که این خود حکایت از گسترش وسیع این فناوری در دنیا و اقبال عموم نسبت به آن دارد. بررسی های صورت گرفته بر روی عوامل مؤثر بر رشد تعداد مشترکان در مناطق مختلف دنیا نشان می دهد که کاربران جهانی وایمکس از 300 هزار مشترک در سال 2006 به 131 میلیون نفر در سال 2011 خواهد رسید و میزان سرمایه گذاری انجام‌شده برای این فناوری در این سال به 26 میلیادر دلار می رسد که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید. تولیدکنندگان تجهیزات وایمکس نیز از رشد بالایی برخوردار بوده و تنوع محصول و قابلیت ارائه سرویس‌های متنوع در رأس برنامه های آنان قرار گرفته است.

اتحادیه وایمکس (WiMAX Forum) که به عنوان مرجع مجوزدهی و تست دستگاه ها و تجهیزات وایمکس شناخته مي شود، اعلام کرده تا اواخر سال 2008، 62 شرکت در حال توسعه تراشه‌های وایمکس و دستگاه های کاربران نهایی بوده و 37 شرکت نیز در حال ساخت تجهیزات زیرساختی بوده اند و محصولات این شرکت ها تاکنون در توسعه شبکه های وایمکس توسط 407 اپراتور در 133 کشور جهان بکار رفته است. پیش‌بینی می شود که وایمکس در آینده بسیار نزدیک، اینترنت را در کنار شبکه مخابراتى قرار خواهد داد و چنان انقلابى را در این زمینه به‌ وجود خواهد آورد که روشن کردن اکثر کامپیوترهاى قابل حمل، خانگى و یا خاص، مساوى با اتصال آنها به اینترنت باشد.

منبع ایرانسل